Thursday, October 27, 2011

Lupta permanenta cu greutatea

S-a descoperit ca, in general, exista cinci zone problematice in ceea ce priveste dieta si ca oamenii se incadreaza in una sau mai multe dintre acestea. Greutatea, oboseala permanenta, tulburarile digestive, sindromul premenstrual si stresul sunt "capcanele" in care inevitabil ati cazut sau veti cadea la un moment dat. Va oferim cateva sugestii foarte utile pentru fiecare categorie, ca sa puteti evita pe cat posibil efectele nocive ale acestora.

Lupta permanenta cu greutatea este o problema extrem de frecvent intalnita. Cresterea in greutate are loc atunci cand cantitatea de energie obtinuta din hrana si din bauturile consumate este mai mare decat cantitatea de energie utilizata in procesele metabolice si pentru exercitiul fizic. Atunci, excesul de energie este stocat sub forma de grasime.


Esti supraponderal(a)?

Greutatea ideala este definita prin intermediul Indicelui Masei Corporale (IMC), iar pentru a-l calcula, impartiti greutatea dumneavoastra exprimata in kilograme la inaltimea dumneavoastra in metri si ridicata la patrat. Un IMC egal sau mai mare de 25 indica supraponderalitatea, iar o valoare peste 30 este considerata obezitate.

De exemplu: 55 kg: 1,552 = 55 : 2,4025 = 22,9 95 kg : 1,82 = 95 : 3,24 = 29,3

Acum va puteti verifica rezultatul prin comparatie cu aceste intervale:

Greutate prea mica: sub 18,5
Greutate normala: 18,5 - 24,9
Supraponderalitate: 25 - 29,9
Obezitate: peste 30

Nimic nu va va ajuta mai mult decat o dieta sanatoasa pentru a infrunta toti factorii care stopeaza in mod normal scaderea in greutate, cum ar fi:


  • Un colon incarcat, probleme intestinale;

  • Consumul de hrana necorespunzatoare;

  • Un aport crescut de hrana (in special, alimente grase, nesanatoase);

  • Dezechilibre ale insulinei (cauzate de consumul prea mare de carbohidrati proveniti din zahar);

  • O cantitate insuficienta de enzime;

  • Lipsa exercitiului fizic;

  • O functionare precara a sistemului digestiv;

  • Dezechilibre ale mineralelor si vitaminelor din organism;

  • Paraziti sau viermi intestinali, care cauzeaza un apetit excesiv;

  • O functionare necorespunzatoare a glandei suprarenale;

  • Obiceiuri alimentare proaste, de exemplu, nemestecarea completa a alimentelor si un program neregulat de a lua masa;

  • Un metabolism incetinit;

  • Un ficat lenes;

  • Afectiuni ale glandei tiroide;

  • Retentia de lichide;

  • Rinichi slabiti;

  • O infectie extinsa, de natura micotica.



  • Poftele alimentare


    Produsele zaharoase, alimentele bogate in carbohidrati si dulciurile ridica nivelul compusilor chimici care ii confera organismului starea de bine (acestea sunt endorfinele, serotonina si norepinefrina). Problema care apare in cazul consumului de produse cu continut ridicat de zahar este aceea ca el intra repede in fluxul sangvin, cauzand o productie rapida de insulina si de serotonina. Cand nivelul zaharului din sange creste brusc, insulina il descompune rapid, conducand apoi la scaderea concentratiei acestuia si a endorfinelor din sange. Acest lucru va face sa va simtiti mai rau decat inainte si s-ar putea sa incercati sa consumati si mai multe dulciuri pentru a va recastiga buna dispozitie, instalandu-se astfel un ciclu de pofte necontrolate, crestere in greutate, oboseala si schimbari bruste de dispozitie - un cerc vicios destul de greu de rupt.


    Cum scapam de pofta de dulciuri?


    Veti simti nevoia sa consumati dulciuri daca: nivelul zaharului din sange este permanent in dezechilibru; aveti deficiente ale substantelor nutritive; o infectie de natura micotica; dieta dumneavoastra este foarte bogata in carbohidrati rafinati, prelucrati si alimente sarate. Pofta de dulciuri este un indiciu al faptului ca s-ar putea sa aveti o afectiune numita hipoglicemie, care va determina sa consumati din ce in ce mai mult zahar. Anumite alimente ajuta la reglarea nivelului de zahar din sange si tempereaza pofta de dulciuri. Cerealele integrale si legumele crude constituie alegeri excelente. Ignamele, cartofii dulci si dovlecelul ajuta, de asemenea, la controlarea nevoii de dulciuri, fara sa cauzeze o crestere a nivelului de zahar din sange. Iar o lingurita de L-glutamina pudra luata inainte de masa ajuta la inhibarea poftelor alimentare.


    Dezechilibrele insulinei

    Cand mancam, glucoza rezultata din procesul de descompunere digestiva este absorbita de organele interne si in sange. Organismul isi ia cantitatea de glucoza de care are nevoie, dupa care incepe sa produca insulina pentru a reduce nivelul de glucoza din sange la normal, transformand glucoza in exces intr-un compus numit glicogen, depozitat de ficat. In cazul unui regim alimentar sanatos, acest proces functioneaza perfect, dar un consum ridicat de carbohidrati rafinati, in special de produse zaharoase, strica acest echilibru si totul incepe sa mearga pe dos. Organismul dumneavoastra trebuie sa produca din ce in ce mai multa insulina pentru a descompune zaharul. In cele din urma, veti capata rezistenta la insulina si in loc sa transformati excesul de glucoza in glicogen, il veti transforma in grasime. Astfel cu cat nivelul de zahar din sange va fi mai instabil, cu atat veti fi mai predispus la pofta de dulciuri si de carbohidrati nerafinati, precum painea. Va puteti efectua singuri un test al tolerantei la glucoza. Daca recunoasteti ca aveti trei sau mai multe dintre simptomele enumerate mai jos, s-ar putea sa aveti probleme cu reglarea insulinei si a glucozei din organism:
  • Dificultati de concentrare;

  • Consum crescut de cofeina, ciocolata sau tutun;

  • Transpiratie abundenta;

  • Sete excesiva;

  • Dificultati mari la trezire;

  • Somnolenta in mijlocul zilei;

  • Incapacitate de a functiona fara doza de cofeina/nicotina;

  • Iritabilitate in absenta meselor frecvente;

  • Necesitatea de a dormi mai mult de opt ore pe noapte.



  • Rolul tiroidei


    Glanda tiroida controleaza metabolismul intregului organism prin reglarea productiei de energie si a consumului de oxigen. Stresul continuu poate afecta in mod negativ glanda tiroida, depreciindu-i functionarea normala. Suprastimularea tiroidei este cauzata de consumul de zahar, cafea si alcool care ii provoaca o stare de epuizare si favorizeaza cresterea in greutate. Autotestul glandei tiroide va poate fi util pentru a descoperi ce tip de glanda tiroida aveti. Daca cel putin trei dintre afirmatiile de mai jos sunt valabile in cazul dumneavoastra, s-ar putea ca glanda tiroida sa nu fie suficient de activa.
  • Maini si /sau picioare reci;

  • Dureri de cap frecvente;

  • Constipatie;

  • Epuizare, chiar si dupa mai multe ore de somn;

  • Senzatie permanenta de frig;

  • Lipsa transpiratiei;

  • Infertilitate;

  • Starea de letargie dimineata si exces de energie seara;

  • Pierderea sprancenelor incepand dinspre coada lor;

  • Lipsa apetitului sexual;

  • Crapaturi permanente ale calcaielor;

  • Tensiune premenstruala;

  • Pleoape, glezne si maini umflate;

  • Piele si par extrem de uscate;

  • Paloare a fetei.


  • Solutii:
  • Suplimentele de alge kelp sunt foarte folositoare pentru o tiroida lenesa, ca si algele verzi. De asemenea, algele marine bogate in iod pot ajuta la accelerarea metabolismului;

  • Consumati alimente bogate in tirozina, precum semintele de dovleac, avocado si migdalele;

  • Daca aveti un apetit alimentar necontrolat, luarea unui supliment cu tirozina (500 mg, de patru ori pe zi) impreuna cu un supliment cu zinc (50 mg pe zi) ar trebui sa rezolve situatia.



  • Deficiente de substante nutritive

    Acestea pot cauza cresterea in greutate - in special lipsa magneziului, a calciului si a potasiului.

    Din ce alimente le putem obtine?

    Magneziu: lucerna, migdale, mere, avocado, orez brun, telina, curmale, peste, patrunjel;
    Calciu: broccoli, conopida, varza creata, seminte de susan, mazare, seminte de floarea-soarelui, tahini (pasta de susan);
    Potasiu: caise, banane, morcovi, cod, patrunjel, mazare, somon, sardine, spanac, cereale integrale.

    Prin urmare, o dieta echilibrata, bogata in substante nutritive va va ajuta sa rupeti acest cerc vicios al poftelor necontrolate si, implicit, al cresterii in greutate. Aceasta datorita faptului ca o alimentatie corecta nu doar ca hraneste organismul, ci regleaza si nivelul de sange. Nu veti mai avea caderi bruste de energie, ceea ce inseamna ca nu veti mai simti o nevoie necontrolata de a consuma alimente inutile si nesanatoase.


    Informatiile au fost preluate din cartea "Esti ceea ce mananci: Programul care va va schimba viata", Dr Gillian McKeith, Editura Curtea Veche, Bucuresti, 2005, www.curteaveche.ro

    No comments:

    Post a Comment